Zarar İzâle Olunur
19. Zarar İzâle Olunur.
Bu kaide yukarıdaki kaidenin sonucu mahiyetindedir. Çün¬kü zarara zarar ile mukabele edilmeyeceğine göre, mevcut za¬rarı gidermek gerektir. Hazret-i Peygamber (S.A.V.) :
buyurmuştur, yâni kişi kardeşine ne başlangıçta zarar verir, ne de onun zararına kar¬şılık bir zarar verir...
Fıkhın birçok babları bu kaide üzerine kurulmuştur: Ayıplı malı reddetmek, pişmanlık, şüfa, kısas, hudut, keffaret V.S.
Meselâ:
Zarar mümkünse aynen, değilse karşılığı ödettirilerek gi¬derilir..
a) Zor ve zulümle alınan bir malın, aynı muhafaza edili¬yorsa aynen sahibine iade ettirilir; bu surette, o malı zorla zim¬metine geçiren, «ben onun kıymetini vereyim» diyemez. Aynı muhafaza edilmiyorsa yâni telef olmuş veya itlaf edilmiş ise,, misli varsa misliyle, değilse kıymetiyle ödenir.
b) Üzerine su bırakmak suretiyle tahrip edilip kullanılmaz hale getirilen bir tarlada, zararı misliyle ödemek mümkün ol¬madığında bedeli cihetine gidilir.
Bu kaide yukarıdaki kaidenin sonucu mahiyetindedir. Çün¬kü zarara zarar ile mukabele edilmeyeceğine göre, mevcut za¬rarı gidermek gerektir. Hazret-i Peygamber (S.A.V.) :
buyurmuştur, yâni kişi kardeşine ne başlangıçta zarar verir, ne de onun zararına kar¬şılık bir zarar verir...
Fıkhın birçok babları bu kaide üzerine kurulmuştur: Ayıplı malı reddetmek, pişmanlık, şüfa, kısas, hudut, keffaret V.S.
Meselâ:
Zarar mümkünse aynen, değilse karşılığı ödettirilerek gi¬derilir..
a) Zor ve zulümle alınan bir malın, aynı muhafaza edili¬yorsa aynen sahibine iade ettirilir; bu surette, o malı zorla zim¬metine geçiren, «ben onun kıymetini vereyim» diyemez. Aynı muhafaza edilmiyorsa yâni telef olmuş veya itlaf edilmiş ise,, misli varsa misliyle, değilse kıymetiyle ödenir.
b) Üzerine su bırakmak suretiyle tahrip edilip kullanılmaz hale getirilen bir tarlada, zararı misliyle ödemek mümkün ol¬madığında bedeli cihetine gidilir.
Konular
- Mecellenin Kaldırılması
- Akidlerde İtibar Maksad ve Mânâyadır; Elfaz ve Mebâniye Değildir.
- Yakın Şüphe İle Zail Olmaz.
- Bir Şeyin Bulunduğu Hal Üzere Kalması Asıldır.
- Kadîm Kıdemi Üzere Terk Olunur
- Zarar Kadîm Olmaz
- Beraati Zimmet Asıldır
- Arızî Sıfatlarda Aslolan Ademdir
- Bir Zamanda Sabit Olan Şey..
- Yeni Meydana Gelen Bir Olayın ..
- Kelâmda Aslolan Mânâ-yı Hakîkîdir
- Sarahat Karşısında Delâlete İtibar Yoktur
- Mevrid-i Nasda İçtihada Mesağ Yoktur
- Kıyasa Aykırı Olarak Sabit Olan Şey ..
- İctihadla İctihad Nakz Olunmaz
- Meşakkat Kolaylığı Celbeder
- Bir İş Daralınca Genişlemeye Yüz Tutar
- Zarar Ve Mukabele-i Bizzarar Yoktur
- Zarar İzâle Olunur
- Zaruretler Mahzurlu Şeyleri Mubah Kılar
- Zaruretler Kendi Miktarınca Takdir Olunur
- Bir Özür İçin Caiz Olan Şey ..
- Mâni' Zail Oldukta Memnît Avdet Eder
- Bir Zarar Kendi Misliyle İzale Olunmaz
- Zararı Âmmı Defi' İçin Zararı Hass İhtiyar Olunur
- Madde 21 = Geçersiz sebeple yapılan feshin sonuçları
- İSLAM VE MODERN HUKUK KARŞILAŞTIRILMASIYLA CEZA HUKUKUNA VE KISASA KISA BİR BAKIŞ
- İSLAM'DA İNSAN HAKLARI
- OSMANLI'DA MECELLE VE FRANSIZ MEDENİ KANUNUNU TARTIŞMALARI
- DÜNYADA HUKUK EĞİTİMİ VE AVUKATLIK STAJI