Talâkda Şarta Talikin Sübutu
Talâkda Şarta Talikin Sübutu :
238 - : Talâkların talik edilmiş olmaları, beyyine ile sabit olacağı gibi mükellef erkekler ile mükellef zevcelerinin tesadükları ile de sabit olur.
239 - : Talâk, ecnebinin fi'line talik olundukta o fi'lin vukuu, ya beyyine ile sabit olmalıdır veya zevç tarafında nitiraf olunmalıdır, Yoksa o fi'lin vukuu, mücerred o ecnebinin sözile sabit olmaz. Velev ki onun ihbarı olmaksızın o fi'Ie başkasının ıttılai mümkün olmasın.
Meselâ : Bir kimse, zevcesine «Eğer validen beni sevmiyor ise sen benden boş ol» deyip zevcesinin validesi de onu sevmediğini ifade etse o kimse, tasdik etmedikçe talâk vaki olmaz. «Bu, başkasının aleyhine bir ikrar mahiyetindedir.»
240 - : Bir kimse, zevcesini şarta ta'Iikan boşayıb da şartm vü-cüde gelmediğini iddia eylediği halde zevcesi bilâ şart tâtlik -vukuunu dâva etse söz, o kimsenin olub beyyine ikamesi, zevcesine teveccüh der.
241 - : Zevç ile zevce, ta'likin vücudünde veya ta'ükden sonra şartm sübutünde ihtilâf etseler söz, yeminile zevcin olur. Çünkü talâkı münkirdir. Şu kadar var ki, zevce veya başka birisi beyyine ikamesinde bulunursa kabul olunur. Zira şart hakkında beyyine. makbul ve talâkda şahadeti hisbe caizdir.. Bu beyyine her ne kadar sureten nefye müteveccih olsa da manen talâkı ispata mütedairdir.
Meselâ : Zevç «Bu gece fülân şahıs haneme gelmezse zevcem boş oîsün» diye yemin edib de o şahsın gelmediği hakkında iki kimse şahadette bulunsa şahadetleri makbul've binaenaleyh talâk vaki olur.
242 - : Yalnız zevcemin haber vermesile vücudüne ıttıla' mümkün olacak bir şartın vukuunda zevcenin sözü, beyyinesiz kabul olunur ki bu mesele, evvelki meselenin umumiyetinden müstesnadır.
Binaenaleyh talâk, zevcenin muhabbetine veya hayz haline talik olunsa bu hususda zevcenin mücerred haberine itibar olunur. Şu kadar var ki bu muhabbete talik, meclise iktisar eder.
Meselâ : Zevç «Sen valideni seviyor isen benden boş ol» deyip zevce de o meclisde «sevmiyorum» dese talâk vaki olmaz. Velev ki bu ifadesi, kendisinin zamirindekine muhalif olsun.
Nitekim zevç «Eğer ben fülânı seviyor isem sen boş ol» dedikden sonra «Ben onu sevmem» dese talâk vaki olmaz. Velev ki bu ifadesinde kâzib olsun. Bu veçhile buğza talik edilen talâk hakkında da hüküm, böyledir.
243 - : Bir kimse, meselâ : «Şarap içersem» diye talâka yemin etdikden sonra bir erkek ile iki kadın o kimsenin şarap içdiğine şahadet etseler, bu şahadet talâk hakkında muteber olur.
244 - : Bir kimse, zevcesi hakkındaki ısnadlara karşı «Eğer zevcem öyle ise boş olsun» dediği haîde zevcesinin öyle olmadığını musirran söylese söz, kendisinin olur. Beyyinesiz talâk vaki olmaz. Çünkü talâkın vukuunu münkirdir. Meğer ki bu tâlikile mücazata niyyet etsin.
Kezalik : Bir kimse, zevcesinin kendisine karşı vuku bulan isnada-tma_ karşı talik maksadile «Eğer ben öyle isem benden boş ol» dediği halde kendisinin öyle olmadığını musirran iddia eylese - öyle olduğu beyyine ile sabit olmadıkça - talâk vaki olmaz. Fakat bu ifadesi, gazap halinde vuku bulursa mücazat ihtimali galib olacağından derhal talâk vaki olur.
245 - : Zevcin beyyinesiz olarak istisna iddiası dinlenilmez. Meğer ki salâhı hal ile maruf olsun.
Kezalik : istisna iddiasını inkâr eder, iminazi bir kimse bulunmadığı surette de söz, zevcindir.
istisna bulunmadığına dair şahadet caizdir. Çünkü bu, iki şefeyi = dudağı kapamadan ibaret olduğu cihetle bir emri vücudî demektir.
246 - : Bir kimse, bir şahsa hitaben meselâ «Fülân şeyi sen almadın ise» diye şart etdiği gibi o şahıs da «O şeyi ben aldım ise» diye şart etse bunlardan hangisinin müddeası beyyine ile sabit olursa diğerinin zevcesi hakkında talâk tahakkuk eder. Hindiyye, Reddi Muhtar. Ali Efendi ve Abdurrahim fetvaları. [13]
238 - : Talâkların talik edilmiş olmaları, beyyine ile sabit olacağı gibi mükellef erkekler ile mükellef zevcelerinin tesadükları ile de sabit olur.
239 - : Talâk, ecnebinin fi'line talik olundukta o fi'lin vukuu, ya beyyine ile sabit olmalıdır veya zevç tarafında nitiraf olunmalıdır, Yoksa o fi'lin vukuu, mücerred o ecnebinin sözile sabit olmaz. Velev ki onun ihbarı olmaksızın o fi'Ie başkasının ıttılai mümkün olmasın.
Meselâ : Bir kimse, zevcesine «Eğer validen beni sevmiyor ise sen benden boş ol» deyip zevcesinin validesi de onu sevmediğini ifade etse o kimse, tasdik etmedikçe talâk vaki olmaz. «Bu, başkasının aleyhine bir ikrar mahiyetindedir.»
240 - : Bir kimse, zevcesini şarta ta'Iikan boşayıb da şartm vü-cüde gelmediğini iddia eylediği halde zevcesi bilâ şart tâtlik -vukuunu dâva etse söz, o kimsenin olub beyyine ikamesi, zevcesine teveccüh der.
241 - : Zevç ile zevce, ta'likin vücudünde veya ta'ükden sonra şartm sübutünde ihtilâf etseler söz, yeminile zevcin olur. Çünkü talâkı münkirdir. Şu kadar var ki, zevce veya başka birisi beyyine ikamesinde bulunursa kabul olunur. Zira şart hakkında beyyine. makbul ve talâkda şahadeti hisbe caizdir.. Bu beyyine her ne kadar sureten nefye müteveccih olsa da manen talâkı ispata mütedairdir.
Meselâ : Zevç «Bu gece fülân şahıs haneme gelmezse zevcem boş oîsün» diye yemin edib de o şahsın gelmediği hakkında iki kimse şahadette bulunsa şahadetleri makbul've binaenaleyh talâk vaki olur.
242 - : Yalnız zevcemin haber vermesile vücudüne ıttıla' mümkün olacak bir şartın vukuunda zevcenin sözü, beyyinesiz kabul olunur ki bu mesele, evvelki meselenin umumiyetinden müstesnadır.
Binaenaleyh talâk, zevcenin muhabbetine veya hayz haline talik olunsa bu hususda zevcenin mücerred haberine itibar olunur. Şu kadar var ki bu muhabbete talik, meclise iktisar eder.
Meselâ : Zevç «Sen valideni seviyor isen benden boş ol» deyip zevce de o meclisde «sevmiyorum» dese talâk vaki olmaz. Velev ki bu ifadesi, kendisinin zamirindekine muhalif olsun.
Nitekim zevç «Eğer ben fülânı seviyor isem sen boş ol» dedikden sonra «Ben onu sevmem» dese talâk vaki olmaz. Velev ki bu ifadesinde kâzib olsun. Bu veçhile buğza talik edilen talâk hakkında da hüküm, böyledir.
243 - : Bir kimse, meselâ : «Şarap içersem» diye talâka yemin etdikden sonra bir erkek ile iki kadın o kimsenin şarap içdiğine şahadet etseler, bu şahadet talâk hakkında muteber olur.
244 - : Bir kimse, zevcesi hakkındaki ısnadlara karşı «Eğer zevcem öyle ise boş olsun» dediği haîde zevcesinin öyle olmadığını musirran söylese söz, kendisinin olur. Beyyinesiz talâk vaki olmaz. Çünkü talâkın vukuunu münkirdir. Meğer ki bu tâlikile mücazata niyyet etsin.
Kezalik : Bir kimse, zevcesinin kendisine karşı vuku bulan isnada-tma_ karşı talik maksadile «Eğer ben öyle isem benden boş ol» dediği halde kendisinin öyle olmadığını musirran iddia eylese - öyle olduğu beyyine ile sabit olmadıkça - talâk vaki olmaz. Fakat bu ifadesi, gazap halinde vuku bulursa mücazat ihtimali galib olacağından derhal talâk vaki olur.
245 - : Zevcin beyyinesiz olarak istisna iddiası dinlenilmez. Meğer ki salâhı hal ile maruf olsun.
Kezalik : istisna iddiasını inkâr eder, iminazi bir kimse bulunmadığı surette de söz, zevcindir.
istisna bulunmadığına dair şahadet caizdir. Çünkü bu, iki şefeyi = dudağı kapamadan ibaret olduğu cihetle bir emri vücudî demektir.
246 - : Bir kimse, bir şahsa hitaben meselâ «Fülân şeyi sen almadın ise» diye şart etdiği gibi o şahıs da «O şeyi ben aldım ise» diye şart etse bunlardan hangisinin müddeası beyyine ile sabit olursa diğerinin zevcesi hakkında talâk tahakkuk eder. Hindiyye, Reddi Muhtar. Ali Efendi ve Abdurrahim fetvaları. [13]
Konular
- Mecellenin Kaldırılması
- Akidlerde İtibar Maksad ve Mânâyadır; Elfaz ve Mebâniye Değildir.
- Yakın Şüphe İle Zail Olmaz.
- Bir Şeyin Bulunduğu Hal Üzere Kalması Asıldır.
- Kadîm Kıdemi Üzere Terk Olunur
- Zarar Kadîm Olmaz
- Beraati Zimmet Asıldır
- Arızî Sıfatlarda Aslolan Ademdir
- Bir Zamanda Sabit Olan Şey..
- Yeni Meydana Gelen Bir Olayın ..
- Kelâmda Aslolan Mânâ-yı Hakîkîdir
- Sarahat Karşısında Delâlete İtibar Yoktur
- Mevrid-i Nasda İçtihada Mesağ Yoktur
- Kıyasa Aykırı Olarak Sabit Olan Şey ..
- İctihadla İctihad Nakz Olunmaz
- Meşakkat Kolaylığı Celbeder
- Bir İş Daralınca Genişlemeye Yüz Tutar
- Zarar Ve Mukabele-i Bizzarar Yoktur
- Zarar İzâle Olunur
- Zaruretler Mahzurlu Şeyleri Mubah Kılar
- Zaruretler Kendi Miktarınca Takdir Olunur
- Bir Özür İçin Caiz Olan Şey ..
- Mâni' Zail Oldukta Memnît Avdet Eder
- Bir Zarar Kendi Misliyle İzale Olunmaz
- Zararı Âmmı Defi' İçin Zararı Hass İhtiyar Olunur
- Madde 21 = Geçersiz sebeple yapılan feshin sonuçları
- İSLAM VE MODERN HUKUK KARŞILAŞTIRILMASIYLA CEZA HUKUKUNA VE KISASA KISA BİR BAKIŞ
- İSLAM'DA İNSAN HAKLARI
- OSMANLI'DA MECELLE VE FRANSIZ MEDENİ KANUNUNU TARTIŞMALARI
- DÜNYADA HUKUK EĞİTİMİ VE AVUKATLIK STAJI