Talâk Vukuunun Şartları
Talâk Vukuunun Şartları :
89 - : Bir talâkın tahakkuk edebilmesi için başlıca şu gibi şartlar vardır :
(1) : Zevcin talâka ehil, yani : mükellef ve müteyakkız olması şarttır.
Binaenaleyh çocuğun, mecnunun, naimin talâkları vaki olmaz.
(2) : Zevcenin nikâhı sahih ile menkuhe veya talâka mahal olmaya salih mutedde bulunması şarttır.
Binaenaleyh bir ecnebiyye hakkında talâk vaki olmıyacağı gibi hürmeti müsahere veya^ademi kefaret gibi bir sebeble nikâhı fesh edilerek iddet beklemekte olan bir kadın hakkında da talâk vaki olmaz.
(3) : Talâkın bir lâfza mükarin olması şartdır.^ Binaenaleyh mücerred niyyet ile talâk husule gelmez.
(Bu hususda umum müctehidler müttehiddir. Yalnız Zührî demiş-dir ki, zevç t&lâka kalben azm ederse talâk vaki olur. Elmuğnî.)
(4) : Talâkın istisnadan yani: inşaallah demekten halî olması sart-dır.
Binaenaleyh bir kimse, zevcesine hitaben «Seni İnşaallah boşadım» dese bununla talâk vaki olmaz. Buna «İstisnai tatili» de denir. Çünkü bu istisna, talâka muttasıl olarak zikr edilince talâkın vukuuna mani olur, söylenilen sözü muattal bir hale getirmiş olur. Velev ki zikri, kasde mükarin ve mânası kailince* malûm olmasın. Ta'liki talâk bahsine de müracaat!...
(5) :Talâkın zevceye hakikaten vej'a manen tevcih ve izafe edilmesi şartdır.
Binaenaleyh bir kimse, zevcesine hitaben «Seni boşadım> veya gıyabında «Zevcemi boşadım» yahud ismini zikr ederek «Fülâneyi boşadım» dese talâk vaki olur. Çünkü bu suretlerin hepsinde izafet mevcuddur.
Falçat bir kimse, böyle bir izafede bulunmaksızın zevcesine hitaben «Eğer şöyle yaparsan talâk'\ olur» yahut «Benden izinsiz harice çıkmamalısın, çünkü ben talâka yemin etdim» dese bununla talak vaki olmaz
Meğer ki bu kadının talâk ınıkasdetsin. O halde şartın vukuu halinde talâk tahakkuk eder.
Kezalik : Bir kimse zevcesinin telkini üzerine mânasını, yani nikâhı izaleye müeddî birctabir, olduğunu bümiyerek talâk lâfzım telâffuz etse; yahut yazılı olan tatlikî tabirleri velev zevcesinin muvacehesinde okusa veya bunları yazsa, veyahut başkası tarafından hikâye eylese zevcesini kasd etmedikçe talâk vaki olmaz.
90 - : Talâk zevcenin zatına muzaf olunca vaki olacağı gibi ruh, cesed, rakabe gibi tamam vücudünden tabir olunur bir cüz'üne veya nısıf, sülüs gibi bir şayicüz'üne izafetle de vaki'olur.
91 - : Talâk, kabili tecezzi değildir. Talâkın cüz'ünü ziKr, küllünü
zikr gibidir.
Binaenaleyh bir talâkın yarısı veya üçde biri misilli eczasından herhangi bir cüz'i zikredilse, meselâ: zevceye hitaben «Seni yarım talâk İle boşadım» denilse tam bir talâk vaki olur,
92 - ; Talâk da mükâtsbe, muhatebe mesabesindedir. Binaenaleyh bir kimse, zevcesine muanven ve mersum bir mektub
yazarak kendisini boşadığmı bildirse mektubu yazdığı andan itibaren talâk vaki olur. Meğer ki «işbu mektubu aldığın zaman» veya «işbu mektubum vâsıl oldükda seni boşadım» diye yazmış olsun. O takdirde mektub zevceye vâsıl olmadıkça talâk vaki olmaz. Bedayi, Hindiyye, Dürri Muhtar.
« (Mezhebi zahiriye nazaran gaibin ika edeceği talâk, zevcesine baliğ olmadıkça muteber olmaz, zevcesile aralarında kemafissâbık tevarüs vesair zevciyyet hukuku carî olur, zevce gerek medhulün biha olsun ve gerek olmasın. Talâk da gerek bir ve gerek üç bulunsun. Fakat talâk haberi'zevceye tasdik edeceğibir şahıs vasıtaSile veya hükmen kabul.edilecek bir şahadet yolile baliğ olursa bu andan itibaren talâk tahakkuk eder. Şu şart ile ki, bu anda zevce, ya gebe veya kendisine tekarrüb vaki olmamış bir tuhr halinde bulunsun. Elmuhallâ.) [78]
89 - : Bir talâkın tahakkuk edebilmesi için başlıca şu gibi şartlar vardır :
(1) : Zevcin talâka ehil, yani : mükellef ve müteyakkız olması şarttır.
Binaenaleyh çocuğun, mecnunun, naimin talâkları vaki olmaz.
(2) : Zevcenin nikâhı sahih ile menkuhe veya talâka mahal olmaya salih mutedde bulunması şarttır.
Binaenaleyh bir ecnebiyye hakkında talâk vaki olmıyacağı gibi hürmeti müsahere veya^ademi kefaret gibi bir sebeble nikâhı fesh edilerek iddet beklemekte olan bir kadın hakkında da talâk vaki olmaz.
(3) : Talâkın bir lâfza mükarin olması şartdır.^ Binaenaleyh mücerred niyyet ile talâk husule gelmez.
(Bu hususda umum müctehidler müttehiddir. Yalnız Zührî demiş-dir ki, zevç t&lâka kalben azm ederse talâk vaki olur. Elmuğnî.)
(4) : Talâkın istisnadan yani: inşaallah demekten halî olması sart-dır.
Binaenaleyh bir kimse, zevcesine hitaben «Seni İnşaallah boşadım» dese bununla talâk vaki olmaz. Buna «İstisnai tatili» de denir. Çünkü bu istisna, talâka muttasıl olarak zikr edilince talâkın vukuuna mani olur, söylenilen sözü muattal bir hale getirmiş olur. Velev ki zikri, kasde mükarin ve mânası kailince* malûm olmasın. Ta'liki talâk bahsine de müracaat!...
(5) :Talâkın zevceye hakikaten vej'a manen tevcih ve izafe edilmesi şartdır.
Binaenaleyh bir kimse, zevcesine hitaben «Seni boşadım> veya gıyabında «Zevcemi boşadım» yahud ismini zikr ederek «Fülâneyi boşadım» dese talâk vaki olur. Çünkü bu suretlerin hepsinde izafet mevcuddur.
Falçat bir kimse, böyle bir izafede bulunmaksızın zevcesine hitaben «Eğer şöyle yaparsan talâk'\ olur» yahut «Benden izinsiz harice çıkmamalısın, çünkü ben talâka yemin etdim» dese bununla talak vaki olmaz
Meğer ki bu kadının talâk ınıkasdetsin. O halde şartın vukuu halinde talâk tahakkuk eder.
Kezalik : Bir kimse zevcesinin telkini üzerine mânasını, yani nikâhı izaleye müeddî birctabir, olduğunu bümiyerek talâk lâfzım telâffuz etse; yahut yazılı olan tatlikî tabirleri velev zevcesinin muvacehesinde okusa veya bunları yazsa, veyahut başkası tarafından hikâye eylese zevcesini kasd etmedikçe talâk vaki olmaz.
90 - : Talâk zevcenin zatına muzaf olunca vaki olacağı gibi ruh, cesed, rakabe gibi tamam vücudünden tabir olunur bir cüz'üne veya nısıf, sülüs gibi bir şayicüz'üne izafetle de vaki'olur.
91 - : Talâk, kabili tecezzi değildir. Talâkın cüz'ünü ziKr, küllünü
zikr gibidir.
Binaenaleyh bir talâkın yarısı veya üçde biri misilli eczasından herhangi bir cüz'i zikredilse, meselâ: zevceye hitaben «Seni yarım talâk İle boşadım» denilse tam bir talâk vaki olur,
92 - ; Talâk da mükâtsbe, muhatebe mesabesindedir. Binaenaleyh bir kimse, zevcesine muanven ve mersum bir mektub
yazarak kendisini boşadığmı bildirse mektubu yazdığı andan itibaren talâk vaki olur. Meğer ki «işbu mektubu aldığın zaman» veya «işbu mektubum vâsıl oldükda seni boşadım» diye yazmış olsun. O takdirde mektub zevceye vâsıl olmadıkça talâk vaki olmaz. Bedayi, Hindiyye, Dürri Muhtar.
« (Mezhebi zahiriye nazaran gaibin ika edeceği talâk, zevcesine baliğ olmadıkça muteber olmaz, zevcesile aralarında kemafissâbık tevarüs vesair zevciyyet hukuku carî olur, zevce gerek medhulün biha olsun ve gerek olmasın. Talâk da gerek bir ve gerek üç bulunsun. Fakat talâk haberi'zevceye tasdik edeceğibir şahıs vasıtaSile veya hükmen kabul.edilecek bir şahadet yolile baliğ olursa bu andan itibaren talâk tahakkuk eder. Şu şart ile ki, bu anda zevce, ya gebe veya kendisine tekarrüb vaki olmamış bir tuhr halinde bulunsun. Elmuhallâ.) [78]
Konular
- Mecellenin Kaldırılması
- Akidlerde İtibar Maksad ve Mânâyadır; Elfaz ve Mebâniye Değildir.
- Yakın Şüphe İle Zail Olmaz.
- Bir Şeyin Bulunduğu Hal Üzere Kalması Asıldır.
- Kadîm Kıdemi Üzere Terk Olunur
- Zarar Kadîm Olmaz
- Beraati Zimmet Asıldır
- Arızî Sıfatlarda Aslolan Ademdir
- Bir Zamanda Sabit Olan Şey..
- Yeni Meydana Gelen Bir Olayın ..
- Kelâmda Aslolan Mânâ-yı Hakîkîdir
- Sarahat Karşısında Delâlete İtibar Yoktur
- Mevrid-i Nasda İçtihada Mesağ Yoktur
- Kıyasa Aykırı Olarak Sabit Olan Şey ..
- İctihadla İctihad Nakz Olunmaz
- Meşakkat Kolaylığı Celbeder
- Bir İş Daralınca Genişlemeye Yüz Tutar
- Zarar Ve Mukabele-i Bizzarar Yoktur
- Zarar İzâle Olunur
- Zaruretler Mahzurlu Şeyleri Mubah Kılar
- Zaruretler Kendi Miktarınca Takdir Olunur
- Bir Özür İçin Caiz Olan Şey ..
- Mâni' Zail Oldukta Memnît Avdet Eder
- Bir Zarar Kendi Misliyle İzale Olunmaz
- Zararı Âmmı Defi' İçin Zararı Hass İhtiyar Olunur
- Madde 21 = Geçersiz sebeple yapılan feshin sonuçları
- İSLAM VE MODERN HUKUK KARŞILAŞTIRILMASIYLA CEZA HUKUKUNA VE KISASA KISA BİR BAKIŞ
- İSLAM'DA İNSAN HAKLARI
- OSMANLI'DA MECELLE VE FRANSIZ MEDENİ KANUNUNU TARTIŞMALARI
- DÜNYADA HUKUK EĞİTİMİ VE AVUKATLIK STAJI