Mehre Dair Kefalet Ve Terhin
Mehre Dair Kefalet Ve Terhin :
437 - : Alel'itlâk mehre ve bedeli mehre kefalet caizdir. Velev ki bedeli mehr, ayan kabilinden olsun. Çünkü binefsiha mazmun olan ayan hakkında kefalet, sahihtir.
Kefil, zevç ile zevceden birinin velîsi, vekili veya resulü olabileceği gibi bir ecnebî de olabilir.
438 - : Mükellef bulunan zevç ile zevcedenbirinin velîsi, mehre kefil oldukta bakılır: Eğer hali sıhhatte ise kefalet, mutlaka sahih olur. Amma marazı mevtinde ise sahih olmaz. Velev ki, zevcin emrile olsun, Çünkü bu kefaletle varislerine menfaat isalinde bulunmak kasa etmig olur. Halbuki marîz, bu gibi tasarruflardan mahcurdur. Meğer ki velayeti altındaki şahıs, kendisine varis obuasın, o takdirde kefalet, malının sülüsünden muteber olur.
439 - : Mükellef bulunan zevç ile zevceden birinin velîsi veya bir ecnebi, mehre kefil oldulkda zevce muhayyer olüb dilerse metirini kefilden ve dilerse zevcinden ister alır.
440 - : Zevceynden birinin velîsi veya bir ecnebi mehre kefil oldukta bakılır: Eğer kefaleti mekfulün anhin iznile-ise ba'del'eda ona Üi-cu edebilir. Amma iznile değilse - teberru olacağından - rücu edemez.
Meselâ : Öir kimse, mükellef bulunan oğlunun izin ve teklifi olmaksızın zevcesinin mehrini zamin olsa zevce bu mehri hayatında o kimseden ve bade vefatihi terikesinden alabilir. Terikesinden aldığı takdirde sair varisler bununla o oğula rücu edemezler.
Vekili binnikâhm mehre kefaleti de bu hükümdedir. Çünkü nikâh ile emr, iltizamı mehr ile emri mutazammm değildir. Mebsut.
441 - : Bir kimse, bir kadını bir şahıs namına hıtbe ve nikâh edip de o şahsın emrile olduğunu bilbeyan mehre kefil olsa nazar olunur : Eğer o şahıs, o kimseyi hıtbe ve nikâh için göndermiş ve mehre kefil olmasını emr etmiş olduğunu tas4ik ederse nikâh, sahih ve o kimse ehliyeti haiz ise kefaleti muteber olur. Binaenaleyh mehri eda ettikten eonra o şahsa rücu edebilir. Fakat o şahıs, risaleti itiraf ettiği halde emri inkâr eylese nikâh* sahih ve kefaleti zevce ile o kimse arasında muteber olursa da şahıs hakkında muteber olmaz. Binaenaleyh bu surette zevcp mehrini yalnız o kimseden ahz eder. O kimse ise badel'eda o şahsa riicu edemez.
443 - : Mehri misle kefil olan, müt'aya da kefil olmuş olmaz. Binaenaleyh müt'a icap ettiği takdirde zevce bunu mehri misle kefil olan kimseden talep edemez.
443 - : Alelıtlak mehr mukabilinde terhin caizdir.
Binaenaleyh rehn, mehre müsait olduğu halde zayi olsa mukabilinde mehr sakıt olur.
Fakat mehri misle mukabil terhin edilen bir şey, müt'a mukabilinde de terhin edilmiş olmaz. Binaenaleyh bu rehnden müt'a istifa edilemez. Bahri Raik, Dürri Muhtar, Hindiyye. [60]
437 - : Alel'itlâk mehre ve bedeli mehre kefalet caizdir. Velev ki bedeli mehr, ayan kabilinden olsun. Çünkü binefsiha mazmun olan ayan hakkında kefalet, sahihtir.
Kefil, zevç ile zevceden birinin velîsi, vekili veya resulü olabileceği gibi bir ecnebî de olabilir.
438 - : Mükellef bulunan zevç ile zevcedenbirinin velîsi, mehre kefil oldukta bakılır: Eğer hali sıhhatte ise kefalet, mutlaka sahih olur. Amma marazı mevtinde ise sahih olmaz. Velev ki, zevcin emrile olsun, Çünkü bu kefaletle varislerine menfaat isalinde bulunmak kasa etmig olur. Halbuki marîz, bu gibi tasarruflardan mahcurdur. Meğer ki velayeti altındaki şahıs, kendisine varis obuasın, o takdirde kefalet, malının sülüsünden muteber olur.
439 - : Mükellef bulunan zevç ile zevceden birinin velîsi veya bir ecnebi, mehre kefil oldulkda zevce muhayyer olüb dilerse metirini kefilden ve dilerse zevcinden ister alır.
440 - : Zevceynden birinin velîsi veya bir ecnebi mehre kefil oldukta bakılır: Eğer kefaleti mekfulün anhin iznile-ise ba'del'eda ona Üi-cu edebilir. Amma iznile değilse - teberru olacağından - rücu edemez.
Meselâ : Öir kimse, mükellef bulunan oğlunun izin ve teklifi olmaksızın zevcesinin mehrini zamin olsa zevce bu mehri hayatında o kimseden ve bade vefatihi terikesinden alabilir. Terikesinden aldığı takdirde sair varisler bununla o oğula rücu edemezler.
Vekili binnikâhm mehre kefaleti de bu hükümdedir. Çünkü nikâh ile emr, iltizamı mehr ile emri mutazammm değildir. Mebsut.
441 - : Bir kimse, bir kadını bir şahıs namına hıtbe ve nikâh edip de o şahsın emrile olduğunu bilbeyan mehre kefil olsa nazar olunur : Eğer o şahıs, o kimseyi hıtbe ve nikâh için göndermiş ve mehre kefil olmasını emr etmiş olduğunu tas4ik ederse nikâh, sahih ve o kimse ehliyeti haiz ise kefaleti muteber olur. Binaenaleyh mehri eda ettikten eonra o şahsa rücu edebilir. Fakat o şahıs, risaleti itiraf ettiği halde emri inkâr eylese nikâh* sahih ve kefaleti zevce ile o kimse arasında muteber olursa da şahıs hakkında muteber olmaz. Binaenaleyh bu surette zevcp mehrini yalnız o kimseden ahz eder. O kimse ise badel'eda o şahsa riicu edemez.
443 - : Mehri misle kefil olan, müt'aya da kefil olmuş olmaz. Binaenaleyh müt'a icap ettiği takdirde zevce bunu mehri misle kefil olan kimseden talep edemez.
443 - : Alelıtlak mehr mukabilinde terhin caizdir.
Binaenaleyh rehn, mehre müsait olduğu halde zayi olsa mukabilinde mehr sakıt olur.
Fakat mehri misle mukabil terhin edilen bir şey, müt'a mukabilinde de terhin edilmiş olmaz. Binaenaleyh bu rehnden müt'a istifa edilemez. Bahri Raik, Dürri Muhtar, Hindiyye. [60]
Konular
- Mecellenin Kaldırılması
- Akidlerde İtibar Maksad ve Mânâyadır; Elfaz ve Mebâniye Değildir.
- Yakın Şüphe İle Zail Olmaz.
- Bir Şeyin Bulunduğu Hal Üzere Kalması Asıldır.
- Kadîm Kıdemi Üzere Terk Olunur
- Zarar Kadîm Olmaz
- Beraati Zimmet Asıldır
- Arızî Sıfatlarda Aslolan Ademdir
- Bir Zamanda Sabit Olan Şey..
- Yeni Meydana Gelen Bir Olayın ..
- Kelâmda Aslolan Mânâ-yı Hakîkîdir
- Sarahat Karşısında Delâlete İtibar Yoktur
- Mevrid-i Nasda İçtihada Mesağ Yoktur
- Kıyasa Aykırı Olarak Sabit Olan Şey ..
- İctihadla İctihad Nakz Olunmaz
- Meşakkat Kolaylığı Celbeder
- Bir İş Daralınca Genişlemeye Yüz Tutar
- Zarar Ve Mukabele-i Bizzarar Yoktur
- Zarar İzâle Olunur
- Zaruretler Mahzurlu Şeyleri Mubah Kılar
- Zaruretler Kendi Miktarınca Takdir Olunur
- Bir Özür İçin Caiz Olan Şey ..
- Mâni' Zail Oldukta Memnît Avdet Eder
- Bir Zarar Kendi Misliyle İzale Olunmaz
- Zararı Âmmı Defi' İçin Zararı Hass İhtiyar Olunur
- Madde 21 = Geçersiz sebeple yapılan feshin sonuçları
- İSLAM VE MODERN HUKUK KARŞILAŞTIRILMASIYLA CEZA HUKUKUNA VE KISASA KISA BİR BAKIŞ
- İSLAM'DA İNSAN HAKLARI
- OSMANLI'DA MECELLE VE FRANSIZ MEDENİ KANUNUNU TARTIŞMALARI
- DÜNYADA HUKUK EĞİTİMİ VE AVUKATLIK STAJI