nikah
Adedî Meşrul Tecavüzden Münbaîs Hürmet Ve Teaddüdi Zevcat
Adedî Meşrul Tecavüzden Münbaîs Hürmet Ve Teaddüdi Zevcat :
355 - : Meşru adedi tecavüz de nikâha manidir. Şöyle ki: müs-lümanlıkta vahdeti zevce âsidir. Bir müslim; bir, iki ve nihayet üç, dört kadım nikâhında cem edebilir. Bundan fazlasını cem edemez.
Maahaza bunların arasında adalet ve müsavatı temine riayet etmesi, şarttır. Buna muktedir olmıyan bir müslim, yalnız bir. kadınla iktifa etmekle memurdur.
Adedî Meşrul Tecavüzden Münbaîs Hürmet Ve Teaddüdi Zevcat
Adedî Meşrul Tecavüzden Münbaîs Hürmet Ve Teaddüdi Zevcat :
355 - : Meşru adedi tecavüz de nikâha manidir. Şöyle ki: müs-lümanlıkta vahdeti zevce âsidir. Bir müslim; bir, iki ve nihayet üç, dört kadım nikâhında cem edebilir. Bundan fazlasını cem edemez.
Maahaza bunların arasında adalet ve müsavatı temine riayet etmesi, şarttır. Buna muktedir olmıyan bir müslim, yalnız bir. kadınla iktifa etmekle memurdur.
Lian Sebebiyle Husule Gelen Hürmet
Lian Sebebile Husule Gelen Hürmet :
336 - : Lian da- nikâha manidir. Müfarekat kısmında mufassalan beyan olunacağı üzere lian mülâane, afife olan zevcesine zina isnat eden veya onun çocuğunu inkâr ederek kazifde bulunan kimse ile bu zevcesinin huzuri hâkimde usulüne tevfikan yapacakları dörder şahadet ile birer nefrinden ibarettir.
Hürmeti Müsaherenîn Hikmeti Teşbiyyesi
Hürmeti Müsaherenîn Hikmeti Teşbiyyesi
313 - : Aralarında sıhriyyet bulunan muayyen kimseler arasında mahremiyetin ve hürmeti nikâhın sübutüT nası kur'an ile, hadisi şerif ile, icmaı ümmetle sabittir. Bundaki hikmet ise şu veçhile hülâsa edilebilir ;
Sıhriyyet = Müsaheret
Sıhriyyet = Müsaheret :
304 - : Sıhriyyet de nikâha manidir. Şöyle ki: müsaheret sebebile nikahlan müebbeden haram olan kadınlar, şu dört sınıfa ayrılır:
(1) : Abâ ve ecdadnı zevceleridir. Bunlar, üvey analar ve üvey ced-deleridir.
Binaenaleyh bir kimseye kendi babasının ve baba, ana tarafından dedelerinin zevceleri müebbeden haramdır. Gerek tekarrüb vuku bulmuş, olsun ve gerek olmasın.
Rezâ'ev Hükmü
Rezâ'ev Hükmü ;
273 - : Rezâ'm şer'an hükmü, hıllî nazar ile nikâhın haram olmasıdır.
Binaenaleyh aralarında süt bulunan kimseler, biribirine nâmehrem olmazlar. Bir fitne havli melhuz olmayınca biribirine bakabilirler. Aralarında nik&h carî olamaz.
274 - : Rezâ' İle bir karabeti şer'iyye sabit olursa da bununla nafaka, irs, ıtk, reddi şahadet, velayeti nikâh, velayeti mal gibi sair ahkâmı neseb, sabit olmaz. Çünkü neseb, irzâ'dan-süt vermekten kavidir. Rezâ', nas ile sabit olan hususlara münhasır olur, her veçhile nesebe müsavi olamaz.